15 desember, 2007

Norge Altså!

Som elev ved den vidregående skole, har jeg noen ganger lurt på hvorfor vi har obligatorisk ny norsk, uansett hvilken linje vi tar. Ikke at jeg har noe problem med det- etter en dansk 10 klasse eksamen er jeg fritatt for karakter, men jeg skal fortsatt "lære" å lese og skrive nynorsk. Dette er i og for seg litt rart, ettersom jeg er fritatt, men nok om det.
Når man går i 10 klasse, kan man velge mellom mange forskjellige linjer, noen av dem er f.eks. Almenn, Mediekunnskap, Helse og sosial eller Byggfag. Dette er bare noen små eksempler på hva man kan velge mellom. Da tar man et bevisst valg, som vil ha virkning på resten av yrkeslivet. Velger man byggfag, kan man ikke bli lege, og man blir som regel sykepleier eller barnehagetante ved å gå helse og sosial linjen. Men det som irriterer meg, er at uansett hva du velger, mener sosialistene at man vil få bruk for nynorsk, derfor er det obligatorisk. Dette er jo bare tull! Jeg går selv på en internasjonal skole, og vi snakker engelsk i alle timer, kanskje untatt norsktimene, men likevel skal vi ha nynorsk som om vi gikk på en hvilken som helst annen linje. Det som virkelig irriterer meg der, er at når jeg (i mars 2007) tok et bevisst valg om at jeg ville gå på ib, og da legge vekt på fremmedspråk, skal likevel nynorsk prakkes på meg! Jeg vil ikke ha nynorsk som fag, jeg har mange andre ting jeg heller vil bruke tiden min på, enn å surre rundt med unødvendig diftongbruk! Men jeg er en av de få som slipper ny norsk, hvilket vil si at mange av mine skolevenner vil nå få karakter og prøver i ny norsk, et språk de bevisst valgte bort da de søkte seg til en engelsktalende skole!
Det er helt unødvendig, og egentlig ganske flaut å bo i et land der regjeringen bruker så mye tid å krefter på å tvinge et språk på oss, isteden for å fokusere på så mye viktigere ting, som foreksempel bedre politidekning.

Ingen kommentarer: