11 september, 2008

Storebror leser alt =/ ... skeptisk?

Så har microsoft bestemt seg for å følge moten med å lagre alt vi gjør på internett.
Altså enda et grovt overgrep på enkeltindividers allerede innskrenkede hverdag.

Hvorfor er det nødvendig å lagre hver enkelts tastetrykk på internett?
Jo, jeg kan vise forståelse for at dette kan bli sett på som en måte å forhindre kriminelle handlinger på internett. Men seriøst- er det virkelig nødvendig å LAGRE hvert minste tastetrykk jeg gjør??

særlig når grunnlaget for å lagre er en helt annen grunn, enn tidligere nevnte grunn:

"Microsofts brukeravtale for IE8 gjør det samtidig klart at Microsoft tar seg til rette og innhenter informasjon fra datamaskinen din som IP-nummer, språkinnstillinger, hvilke nettsider du besøker, og hvor lang tid du bruker på de forskjellige sidene. (©NTB)"


Er det nødvendig for microsoft å vite hva jeg gjør, når jeg gjør det eller hvilket språk jeg gjør det på? Ok, skal vi se hva jeg gjorde på internett i 1 time i dag:

kl. 08:35: Logget på internett via skolen.
kl. 08:36: Facebook
kl. 08:45 Fortsatt facebook/nyhetene
kl. 08:56 Hotmail og msn
kl. 09:00: It's learning/nyhetene
kl. 09:08: Facebook igjen
kl. 09:30 youtube
kl. 09:55 nyhetene/msn
kl. 10:00 Timen ferdig.

Hva er poenget med å lagre denne informasjonen egentlig????

bare lurer.

Ingen kommentarer: